Det är DÄRFÖR jag inte beskär mina äppelträd!

Jag har 5 äppelträd på tomten som någon, någongång i tiden, har beskurit helt åt fanders. För de som är en aning insatta i trädbeskärning vet att det är väldigt svårt att få till en bra beskärning efter att någon har gjort en felaktig sådan. 2 av träden har jag försökt lägga ner tid och kraft på att klippa men det tar en evighet varje vinter... Jag har dessutom en dålig rygg så att klättra runt i träden eller vingla på en stege är inte riktigt min favoritsysselsättning.... Alltså har jag helt sonika struntat i de 3 största träden, vilket har gett upphov till en del kommentarer, eftersom jag är trädgårdsmästare MÅSTE man tydligen beskära sina träd, vilket jag aldrig riktigt förståt, då oklippta träd är mycket vackrare!!! Hur som helst, i år införskaffade jag äntligen min länge efterlängtade hängmatta, och hängde mellan två av de vildvuxna träden. Igår låg jag där och filosoferade och kikade upp i det underbara lövverket och insåg att det är ett helt litet ekosystem i mitt träd! Nötväckan har byggt bo i en av ihålighterna i trädet och sprang upp och ner för stammarna för att samla mat. Oklippta träd genererar mycket insekter vilket i sin tur drar dit fåglar. Jag tittade över gräsmattan, på de klippta träden, och insåg att det var helt dött där, inga insekter, inga fåglar... Jag älskar mina spretig äppelträd med all denna aktivitet. Jag ska aldrig mer ägna mig åt beskärning!! Och nästa gång någon har mage att påpeka detta tänker jag informera dem om att jag värnar om den biologiska mångfalden!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0