Skrivklåda

Min första kärlek var bokstäver, en kärlek som har hållit i sig genom åren, men tagit sig lite olika uttryck. Ett tag var jag frälst i aforismer, överallt satte jag upp lappar med dessa fantastiska sammansättningar av bokstäver. Detta övergick till att jag samlade på alla tänkbara "bra-att-ha" skrivelser i massa små anteckningsböcker. Dessa "bra-att-ha" skrivelser kunde vara bevingade ord, roliga historier, egna dikter, andras dikter, ramsor, citat etc. Denna samling utökas ideligen och är det första jag skulle rädda om huset började brinna, näst efter alla levande varelser förstås!! Denna fascination av ord har även lett till att jag har samlat på mig ett halvt bibliotek under åren. Böcker är skönhet, de är själ och de är hemtrevnad för mig. Jag kan köpa en bok för att den är vacker eller för att den har en fantastisk titel. Jag tenderar även att snöa in mig på ett område åt gången och köpa all litteratur jag kan hitta inom ämnet. Ett tag var det hästböcker, sen blev det kokböcker, därefter trädgårdsböcker osv. Senaste temat har varit RETORIK, ett fantastiskt ämne, och jag har sträckläst varenda bok jag hittat. Igår föddes en ny fascination, för statsvetenskap. Har ännu inte hunnit få någon bok i ämnet, men det kommer nog en i början av veckan!!
Har länge funderat på vad jag vill bli när jag blir stor, jag är bara 33 år i skrivandets stund, och inte alls mogen för min ålder. Jag har hunnit studera både det ena och det andra och arbetat inom en rad olika branscher. För tillfället är jag kommunalare, har aldrig varit med om något så deprimerande i hela mitt liv, så nu måste jag snabbt komma på något annat att göra.
Och igår slog det mig, jag vill plugga statsvetenskap, för de som känner mig kommer detta som en fullständig chock, även för mig själv vill jag tillägga, jag är INTE en statsvetartyp. Jag är lite estet-flummig-sprallig-kultur-lantis-aktig, eller något liknande!! Men på sistone, jag är nämligen heltidssjukskriven, min rygg har bestämt sig för att den har gått i pension, har jag haft MASSA tid att fundera på. Och funderat har jag och jag kom fram till att så här kan vi minsann inte ha det längre! Samhällsklyftorna vidgas, ekonomin havererar, miljön är allvarligt sjuk och moderaterna är kass. Vill tillägga att jag är uppvuxen i en MYCKET blå stad och har inte funderat så mycket över det där med politik förut, blått är blått är blått och det har flutit på bra trodde jag. MEN NU GÖR DET JU INTE DET LÄNGRE, och jag har en son som förhoppningsvis ska växa upp och bli en klok och ansvarsfull människa. Då måste vi ju göra någonting nu, JAG måste göra någonting nu, och där ramlade poletten om statsvetenskap ner! Insåg även i samma stund att jag typ är Vänster... bara att gilla läget och arbeta sig framåt i motvind då. Jag vill vara med och förändra, och jag vill skriva texter som får folk att tänka efter och tills jag hittar ett jobb som inkluderar allt detta tänkte jag skriva av mig här!! Antagligen kommer jag skriva om både det ena och det andra, stort som smått, och skulle någon vilja läsa det är ju det ett stort PLUS! Just ja, jag heter Johanna föresten, om det nu har någon betydelse!

Kommentarer
Postat av: Björn Axén

Hej Johanna. intressant att du beskriver dig som både vänster och konservativ och dessutom att du gillar det jag skriver. Det säger väl mest om problemet med höger–vänster-skalan.

Vad får dig att kalla dig vänster? Vad syftar du på med konservativ? Och vad vad är intressant med det jag skriver?



Svar: Hej Björn. Jag som nyligen har upptäckt att jag är intresserad av politik, statsvetenskap och nationalekonomi tycker att din blogg är mycket lärorik. Just nu känner jag mig som en tvättsvamp som suger i mig all information om ovannämnda ämnen, och jag uppskattar när någon skriver så jag förstår, ibland får jag sitta med SAOL i knät för att ta mig igenom en del texter, och då blir det träligt! Jag kallar mig vänster för att jag håller med deras politik. Jag tycker att den är sund och överensstämmer med mina egna värderingar och förhoppningar om framtiden. Det enda jag inte riktigt kan hålla med om är att kvinnorna fortfarande gör hela hemarbetet, lite längre än så har vi väl ändå kommit. Hemma hos mig skulle det aldrig bli skurat om inte min sambo fanns, till exempel.... Det här med konservatism är en klurigare fråga... Ofta får jag kommentarer om att jag är konservativ vilka jag brukar besvara med: "hellre konservativ än naiv..." Frågan är om det är dåligt att vara konservativ, ofta låter det så, men jag skulle hellre vilja påstå att man då är en aning eftertänksam.... Om man läser på wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism, om konservatismens grundläggande principer, håller jag med om det mesta. Lite tveksam är jag dock till hierarki och klasser, samband mellan privat egendom och frihet och några andra punkter som sägs känneteckna konservatismen. Men i stort tycker jag att det är förnuftigt....Jag tycker att det är lite lustigt att en synonym till konservativ är moderat... Moderaterna är väl tämligen FÖR utveckling och nyheter, speciellt om det finns någon ekonomisk vinning i sikte.... Jag är ju, som sagt novis bland alla dessa termer, så det kanske finns något annat epitet som skulle klä mig bättre? Jag kanske egentligen är liberalkonservativ? Försöker fortfarande utröna skillnaderna bland alla ideologier....Jag försöker "samla" på människor som kan utbilda mig och berika mitt liv, personer som man kan diskutera med och som faktiskt har en aning om vad de pratar om. På något vis är jag omgiven av folk som, antingen inte är intresserade av vad som händer runt omkring dem i samhället, eller så anser de att de har gjort sig förtjänta av att tokkonsumera och tänker aldrig på konsekvenserna. De enda i min närhet som är politiskt intresserade är kolossalt moderata och 40-talister och dem vill man oftast strypa!
friatankar.blogg.se

2013-02-02 @ 23:17:05
URL: http://bjornaxen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0