Var ska man börja???

Idag damp senaste ETC ner i brevlådan. Alltid lika spännande att öppna den och grotta ner sig i alla avslöjanden de publicerar! Ibland undrar jag om de är de enda som verkligen är samhällskritiska? Maria-Pia Boëthius krönikor är alltid ögonöppnande och jag får lite gåshud när jag läser hennes texter. Idag handlar den om SVT:s prioriteringar, väldigt intressant läsning. Kan tyvärr inte länka till den då den inte släppts på nätet ännu...
Varje gång jag läser denna tidning förvånas jag över VARFÖR det inte görs något? Och jag svara mig själv varje gång, för att människor är giriga, egoistiska och trångsynta! För mig är det så jävla självklart att man INTE blir lyckligare ju mer pengar man har, det är helt VANSINNINGT att konsumera i den takt vi gör och när ska vi säga IFRÅN till storföretagen som lurar och bedrar oss hela tiden? En liten revolutionärsröst inom skriker: GÖR NÅGOT; GÖR NÅGOT; GÖT NÅGOT!!! Och jag VILL göra något, men var 17 ska man börja? Det är mer som är fel än som är rätt i dagens samhälle och vi verkar vara så få som har insett detta.... Eller i alla fall som VERKLIGEN skulle kunna tänka oss att leva som vi förespråkar.
Hittills har min längtan att vilja påverka resulterat i debattinlägg i lokalpressen, förhoppningsvis en början på en mycket lång och givande engagemangsresa!!!
 
Många gånger har jag blivit tillfrågad om jag skulle tacka nej om jag fick ett högavlönat jobb, vilket jag INTE skulle så klart, OM lönen stod i propisition till min arbetsbörda. Jag skulle faktiskt tacka nej till omotiverade bonusar, dubbla pensioner och skumma fallskärmar. Dessutom är jag alldeles för ointresserad av att tjäna högvis med pengar, vilket är ett måste om man ens ska hamna på de possitionerna där alla dessa förmåner existerar.
Just nu är min högsta ekonomiska dröm att jag en dag äger mitt hus själv, förtillfället äger väl banken 97,8% av mitt hem. Jag är urusel på att räkna, men jag vet att de äger långt mycket mer än jag i alla fall. När man läser om bankernas vinster blir man illamående och man frågar sig ÅTERIGEN, hur fan kan vi tillåta det här???? Att det är lyxigt att faktiskt ha ett eget hus håller jag med om, men jag är avog till fastighetsbolag som tjänar storkovan på sina hyresgäster. Om någon har en alternativ lösning till mitt bostadslån, räntefritt skulle sitta fint, emottager jag tacksamt råd! Jag fick nyligen ärva ett JAK-konto av min mamma och är i fullfärd med att utforska detta alternativ...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0