Peter Wolodarski - min nye idol

Mitt nyfunna intresse för politiken har gjort att jag flertalet gånger ramlat över texter skrivna av Peter Wolodarski, politisk redaktör på DN, och han har blivit min nye idol!
Jag har alltid brunnit för det svenska språket och tyvärr förfasas jag varenda dag när jag ser hur "journalister", speciellt i vår lokaltidning, lemlästar och slaktar svenskan. Inte lika ofta, men ändå förekommande, ser man skribenter som suttit med SAOL i knät medans de skrivit och letat upp de mest komplicerade ord de kunnat finna. Men när man läser något av Peter Wolodarski, blir man lite lycklig över, inte bara det informativa innehållet, utan även uppbyggnaden och klangen som finns i texten. Jag kan snöa in mig på en text på samma vis som andra kan snöa in på musik. Jag vågar knappt erkänna det, men jag kan få gåshud av hur en text är uppbyggd, även om innehållet kan vara mindre intressant. Tyvärr leder inte detta intresse automatisk till att jag själv kan skriva på detta sätt, jag tror att det är en medfödd gåva, och några sådana har inte jag förärats med.
 
När jag upplever något som jag berörs av, vill jag gärna framföra det till personen som har skapat min upplevelse. Ibland blir jag rädd att de ska tro att jag är ett galet fan eller så, men den risken får man väl ta! Jag skulle själv vilja höra om jag hade berört någon. Jag jobbar kommunalt så det blir mest klagomål man får sig till livs. Försöker övertyga sonen att ett yrke där man får applåder när man gjort sitt jobb, är ett bra jobb! För den sakens skull behöver han inte bli skådespelare, men tänk om han en dag blir chef för ett stort företag och inför att alla ska applådera varandra innan de går hem... Jag planterar frön och han får skörda senare, så länge inte utvecklingen har mördat hans plantering vill säga. 
 
För att återgå till Peter, ni måste läsa hans krönika: Farligt när folkstyret börjar likna ett familjeföretag!
 
Jag blev precis barnfri, sonen sover över hos en kompis, så risken för att jag fastnar i informationsflödet i kväll är relativt stor, vilket säkert leder till fler inlägg under kvällen.. Må så gott så länge!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0