När slutade vi bry oss??

Läste i söndags Ledaren i DN, http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ror-inte-svensson, och frågar mig själv, hur många är det som verkligen vet något om vad som pågår bakom maktens ridåer? Jag har aldrig tidigare varit särskilt intresserad av vare sig politik eller nationalekonomi, kanske för att vi aldrig berörde dessa ämnen i de skolor jag gick i. Visst hade vi några lektioner på högstadiet om hur riksdag och regering är uppbyggt och vilka partier som är till höger respektive vänster. Men sen försvann det och jag har inte funderat mer på det förrän nu!! Shit, vet ni hur mycket jag har att ta igen sen jag gick i högstadiet på den fronten....
Helt plötsligt finner jag mig dagligen surfandes bland tidningarnas ledare, debattartiklar, politisk information osv. Mitt problem är att jag har svårt att lägra information i mitt hjärnbibliotek.
 
Min son beskriver mitt minne så här; " Mamma, ditt minne är som ett rum fyllt, från golv till tak, med massa böcker. Problemet är att det är så många böcker så du inte hittar den du ska ha, och ibland har någon bok ramlat ner BAKOM en hylla, informationen finns där, men den är omöjlig att komma åt." Han är 8 år och det bästa som finns på denna jord, han är lite hyperaktiv och ibland vill man hänga upp honom på en krok för att sakta ner honom, emellanåt levererar han sådana här fantastiska kommentarer och mitt hjärta exploderar nästan, så rörd blir jag.
Och när man är mamma och precis har insett hur lite makt man egentligen har och hur lite man egentligen vet, vill jag ju att min son ska få mer information och större förståelse än vad jag har haft/har. Varför är statsvetenskap inte ett ämne som berörs mer i grundskolan? Jag vet hur mycket annat nonsens de måste tragla... religionkunskap tillexempel, hur kan det vara viktigare att veta vad judendomens högtider heter, än att lära sig hur vår demokrati är uppbyggd?
 
När medieutbudet i dagenssamhälle är så stort är det ännu viktigare att skolan tar upp de ämnen som VERKLIGEN har betydelse för eleverna i framtiden. Om man bara hoppar tillbaka en generation, till mina föräldrar, på den tiden hade nästan alla, mycket stor koll på vad som pågick runt om i samhället.
Nuförtiden kan man träffa folk i 25års åldern som mycket stolt kan deklarera vem som är statsminister men sen tar det stopp! Men de kan räkna upp minst 20 olika designmärken, de kan alla namnen på alla Big Brother deltagare, deras största dröm är att få synas i tv eller skriva en framgångsrik blogg och de FÖRSTÅR inte varför inte deras inkomst på 20 000 i månaden inte täcker kostnaderna för deras smslån på 500000kr... VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK??!! Var har det gått så in åt helsike snett att vi slutade bry oss om allt som är viktigt, för att istället bry oss totalt om allt som är helt oväsentligt? 
 
Jag är helt övertygad om att skolan måste hoppa in och göra en enorm insats här, en del föräldrar är tydligen helt förblindade, eller hjärntvättade, av all reklam och propagande och sprider det skoningslöst vidare till nästkommande generationer! STOPP!! Vi håller på att kväva jorden, vi har låtit storföretagen ta över makten och konsumtionen har förgiftat oss!
 
Det är inte lätt att förklara för sitt barn varför man inte vill ge honom en Iphone, när alla andra har det, han tycker också att jag är lite larvig när jag inte låter honom surfa runt på internet utan översyn. Mina vänner tycker att jag är konservativ, vilket jag besvarar med: "Hellre konservativ än naiv." Fast konservatismen brukar ju sorteras in till höger på den politiska vänster-höger skalan och jag är så mycket vänster man kan bli. Men det är ju höger sidan som förespråkar tillväxt och utveckling utan att räkna in hållbarheten i det hela, så kanske borde konserven flyttas till vänster? Men jag är ju som sagt nybörjare i ämnet, så risken att jag har fel är ganska stor.
 
Till hösten tänker jag börja studera statsvetenskap på universitet, sen vill jag lägga mig i, jag vill peta på de ömma punkterna och påvisa makthyckleriet!! Jag vägrar efterlämna mig ett ohållbart samhälle till min son utan att veta att JAG har gjort allt JAG kan för att förbättra det. Jag vill inte längre sitta vid sidan av och klaga på utvecklingen, jag vill vara med och utveckla!! Tänk om jag hade kommit på det här för 15 år sen, men bättre sent än aldrig!!!! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0